torsdag 28 augusti 2008

En rökfri arbetsplats

Företaget jag jobbar åt bestämde sig för en tid sedan att min arbetsplats ska bli en rökfri arbetsplats. Detta ska man ordna genom att ta bort de rökrutor som finns och förbjuda rökning innanför "grindarna". Man kommer även att erbjuda (självklart kostnadsfria) rökavvänjningskurser för rökare. Jag som icke rökare tycker att detta är ett bra förslag och jag hoppas verkligen, för deras (rökarnas) egen skull, att de går på avvänjningskursen.

Företaget har tagit fram lite fakta om rökning som jag tänkte dela med mig av här i bloggen:

  • Närmare 7000 dödsfall per år kan hänföras till rökning
    • varav minst 500 dör av passiv rökning
  • Detta motsvarar cirka 90000 förlorade levnadsår eller 12000 arbetsår
  • 1200 personer förtidspensioneras pga skadeeffekterna av rökningen
    • vilket motsvarar 4500 förlorade arbetsår
  • En rökare förlorar i genomsnitt 10 år av sin levnadstid
  • Rökningen kostar det svenska samhället minst 26 miljarder per år (kostnaderna för de medicinska skadeverkningarna av passiv rökning är inte inkluderade)
  • Produktionsbortfallet står för mer än 90 % av kostnaderna, där tillfällig sjukfrånvaro utgör den största kostnadsposten
Många klagar på att skatten på cigaretter är så hög vilket medför ett högre pris. Jag tycker inte att det är konstigt att skatten är hög på cigaretter då jag sett vilken kostnad det är för samhället. Tänk om skolan, äldreomsorgen, vården eller något annat viktigt fick 26 miljarder till att röra sig med.

Har även lite information vad rökning innebär för arbetsgivare:
  • En rökare har i genomsnitt ett extra besök i öppenvården och 0,8 dagar mer i slutenvård per år än en icke rökare
  • En rökare har i genomsnitt åtta fler sjukdagar om året än personer som aldrig har rökt
  • En före detta rökare beräknas ha tre extra sjukdagar
  • En rökare kostar 830000 kronor mer under sin livstid än den som inte rökare
  • Arbetsgivarens merkostnad för en rökare är cirka 31000 kr per år (pauser, sjukdagar)
Med denna information i ryggen förstår man varför företaget vill ha en rökfri arbetsplats. Jag hoppas verkligen fler arbetsgivare börja sträva efter rökfria arbetsplatser. Att erbjuda sina rökande anställda avvänjningskurser kan initialt vara en kostnad, men i långa loppet kommer det att vara en lönsam affär. Får man fyra anställda att sluta röka sparar man ungefär 100000 kr per år, vilket är rätt mycket pengar. Även för ett företag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att bolag rent av hjälper rökare att sluta röka. Borde fler bolag göra!

Intressant info det där, mycket jag inte visste.

Marcus sa...

destinationmiljonär:
Ja, det är mycket trevligt att de gör det. Absolut borde alla företag göra det, ser man på vilken besparing det är för företaget förstår jag inte varför inte fler företag hjälper sina rökare att sluta.

Unknown sa...

Dags att sluta röka, Marcus.

S sa...

För att inte tala om hur mycket pengar varje privatperson sparar om denne slutar röka!

(Du hade kanske nämnt det någonstans...ögnade bara igenom...)

Marcus sa...

philip:
Ja, eller jag måste börja först så jag kan sluta. Fast det är ju lite dumt. :)

s:
Jag nämnde nog inte det, men det stämmer. Rökning kostar mycket pengar för personen som röker.