söndag 16 november 2008

Ingen reklam, tack. Eller?

Ovanför brevinkastet på dörren till vår gamla lägenhet satt en lapp med texten: "Ingen reklam, tack". Detta för att slippa den uppsjö av reklam som varje vecka intog vår lägenhet. Sedan är det bra för miljön också. Nu när vi flyttat har vi inte satt upp någon liknande skylt och därmed har vi fått reklam. För någon vecka sedan hittade jag en mängd bra extrapriser på matvaror som vi brukar använda oss av ganska regelbundet. Jag åkte och handlade och insåg efteråt att jag sparat cirka 80 kr jämfört med att köpa till ordinarie pris.

Detta har fått mig att fundera på om vi ska skippa att sätta upp ej reklam-skylten. Om man skulle börja handla mer efter de aktuella rabatterna skulle man i längden spara en hel del. Nu kan man ju tycka att 80 kr inte är allt för mycket, men sparar man lite varje gång växer pengarna rätt fort.

Dock väger miljöargumentet tungt för att man inte ska ha reklam. Butikerna är ju sedan ganska duktiga på att märka upp i butiken vad de har extrapris på. Enda fördelen med att veta priserna innan är för planeringen av inköp.

Vi sätter nog upp skylten på vår postbox och börjar spana efter extrapriser i butikerna igen.

6 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Jag tog bort min nejskylt. Gillar faktiskt att läsa reklam och få alla bra erbjudande (: Man tjänar en slant på det som du säger. Hinner först till butiken också innan det är slutsålt.

Marcus sa...

sjukpensionären:
Ja, det är rätt bra läsning när man inte känner för att läsa något allt för betungande.

Anonym sa...

Marcus!
Ingen reklam!
Du kommer som sagt att kunna hitta erbjudandena både i butik, icabladet och ev på nätet?
Sen är ju miljöargumentet stark, galet vad liten del av alla papper man verkligen har nytta av och sen kanske reklamen lockar dig till att köpa saker du inte visste att du behövde (då behöver du om inte!)
Våga stå emot. Jag tror på dig, och Frida! :) Hur gick matchen mot dalen?

TobyMac.

Marcus sa...

TobyMac:
Tack för ditt stöd :) Ja, vad hände med det papperslösa samhället egentligen?

Matchen mot Dalen kommenterar jag inte här.

Anonym sa...

Varsågod!
Det papperslösa samhäller bromsas ju upp av att "reklamkåta" pensionärer gillar att gotta sig i riktigt pappersreklam. Men å andra sidan, är det viktigt för dom kanske det ska gå före ett papperslöst samhälle?

Okej, så Hellas satte er på plats? Fint.. :p

Anonym sa...

Rätt många större kedjor har möjlighet att få reklamen via e-post, på gott och ont naturligtvis, men om du som mig växlar mellan tre-fyra butiker beroende på vilken som har det du vill handla billigt, kan det vara en idé att göra så istället.