måndag 15 september 2008

Möte med banken

Nu var det ett väldigt bra tag sedan jag skrev något. Många andra bloggare har lidit av brist på inspiration och därmed inte skrivit något. För min egen del har inspirationen funnits, men jag har bara inte tagit mig den tid som krävs för att skriva. Hur som helst, det var inte om detta som dagens inlägg skulle handla om.

Förra veckan hade jag ett bankmöte inbokat eftersom det snart är dags för mig att flytta till min nya lägenhet, vilket medför att jag behöver låna pengar. Jag får en konstig känsla när jag går in på en bank för att utföra något typ av ärende där, som att låna pengar i detta fall. Jag vet inte varför, men det kanske beror på att jag brukar sköta alla bankrelaterade ärenden över nätet. Jag kan sakna min dator när jag sitter där eftersom jag inte snabbt kan jämföra med andra banker vad de erbjuder. Nu kan man ju läsa in sig eller ta med papper på det man annars skulle kolla upp om man suttit vid en dator.

I övrigt är det intressant att gå på sådana här bankmöten. När man är medveten om det märker man ganska tydligt att ens rådgivare i mångt och mycket fungerar som en säljare. Visst är det bra att man får se över hela sin ekonomi, men jag tycker att man gott kan säga att man vill "tänka på saken" och gå hem och jämföra med andra banker. Storbankerna har ofta höga avgifter på många av sina produkter. Dessa avgifter kan se små ut, men i långa loppet rör det sig om rätt mycket pengar. Läs mer om det här.

Inga kommentarer: