fredag 2 maj 2008

Var tar alla pengar vägen?

Jag har många gånger funderat på att börja föra kassabok. Skriva upp varenda köp och betalning jag gör för att sedan se vad jag lägger mina pengar på. Igår när jag sett på Lyxfällan blev jag verkligen inspirerad att testa på att föra kassabok, iallafall för en månad. Tjejen som var med i gårdagens program hade ingen koll på sin ekonomi. Hon hade 600 000 kr i skulder och hon visste inte vad hon lagt de pengarna på. Hon fick bland annat i uppgift att börja föra kassabok, just för att få en större inblick i hennes ekonomi.

Nu kan jag inte påstå att jag har dålig koll på var mina pengar tar vägen, men jag tror ändå det kan vara intressant att se hur mycket pengar jag lägger på vissa saker. Kanske hittar jag en onödigt stor post som jag kan minska på.

Från och med idag kommer jag alltså att föra kassabok. Om ungefär en månad presenterar jag sen en sammanställning över vad jag lägger mina pengar på.

Är det någon av er som har erfarenhet av att föra kassabok?

6 kommentarer:

S sa...

Njaae, men nästan. Jag sparade ALLA kvitton och i slutet av varje månad förde jag in siffrorna i ett excelark. Egentligen kollade jag inte så noga på vad pengarna gick till. Men jag minskade mitt köpande, månad för månad. Antagligen för att jag insåg hur mycket jag köpte pga alla kvitton! Inom mig visste jag att det var onödiga saker blandat med nödvändiga saker.

Dessutom blev det skitjobbigt att föra in de där kvittona, så ju färre desto bättre!

Marcus sa...

s:
Imponerande! Det var ju bra att det fungerade. Jag tror det blir värre när man får svart på vitt. Då kanske det inte känns lika viktigt att köpa lite godis varje dag eller vad det nu kan vara.

Anonym sa...

Jag hade ett excelark med formler över hur mycket pengar jag gjorde av med varje dag, månad och år. Det höll jag på med i nästan 8-9 månader. Varje dag satt jag och skrev in exakt vad jag hade köpt. Till och med matvaror skrev jag in var för sig. Det var väldigt jobbigt även om det bara tog några minuter per dag.

Tack vare detta fick jag en enorm inblick i mitt konsumerande och vad man kan dra ner på. Jag är en väldigt ekonomisk person som sparar rejält varje månad men ändå fanns det stora poster man kunde minska. Mat var den största. Skillnaden på att storhandla och köpa saker pö om pö på mindre butiker var enorm. Det kunde röra sig om 40 % i kostnadsskillnad. Även skräpmat drog jag ner då de är väldigt dyra även om man inte tänker på det. Bredband, el och andra saker som jag drog ner gjorde större skillnad än man kunde tro under ett helt år. Det kunde räcka till en extra semester.

Jag kommer själv aldrig att göra om det men rekommenderar det till andra för man lär sig enormt mycket om sig själv, både positiva saker och negativa saker.

lycka till!

Mvh

Henrik

Marcus sa...

henrik:
Oj, nu blev jag imponerad! 8-9 månader... Jag har hållit på en vecka och tycker redan det är jobbigt :) Men nu blev jag taggad tack vare dig! Tack!

Snart rikare student sa...

Jag använder också Excel (eller snarare OpenOffice/NeoOffice) och har olika kolumner för olika typer av varor. Är inne på min femte månad och det funkar bra. Det är rätt intressant att se hur utgifterna växer för varje kostnad man matar in. Jag skriver in kvitton löpande under månaden så blir det inte så jobbigt...

Anonym sa...

Min kära mor och far har ända sedan de flyttade ihop runt 1975, fört kassabok varje vecka. I början för att hålla koll på utgifterna (båda är ekonomer), men sedan inkomsterna kraftigt stigit de senaste 10 åren, mest för att det är en rutin att sätta sig ned med noteringshäfte och kvitton på lördageftermiddagen och sammanställa veckans utgifter. Det hela har i min familj nästan tagit sig ett löjets skimmer, när man kan fråga "hur mycket gjorde vi av med på vatten i april 1987?", och farsan, efter lite grävande, hittar en gammal sparbankskassabok och hittar rätt siffra. Eller att kolla telefonutgifter när jag och min bror kom in i tonåren..

Kassabok är ett otroligt effektivt hjälpmedel i kostnadskontrollen. Och som alla vet: det är inte intäkterna man blir rik på utan utgifterna.

Tack för mig.